سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا استفاده از کوپلر در صنعت ساختمان سازی درست می باشد؟

 

 

امروزه مهندسین عمران و ساختمان سازی ، وابستگی شدیدی به استفاده از کوپلر پیدا کرده اند. به همین دلیل ، زمان آن رسیده است که تکنولوژی جدید ، جایگزین روش های قدیم ساختمان سازی شود.

 

اما     »کوپلر    « چیست؟

کوپلر یک نوع ابزار سخت مکانیکی ( قطعه فلزی ) با استقامت بسیار بالا و ابعاد و متریال تعریف شده می باشد که جهت اتصال دو آرماتور استفاده می شود و دارای انواع مختلف می باشد. استفاده از این ابزار ، علم و صنعت ساختمان سازی را به سمت مقاوم شدن و امنیت بیشتر پیش می برد.

 

 

 

تلاش های شرکت های تولید کننده کوپلر در ایران

 

 

شرکت آرمان سازه پدیده ، سعی بر تولید محصولات با کیفیت بالا و متنوع جهت رفع مشکلات صنعت ساختمان دارد. جامعه ی رو به رشد ساختمان سازی ایران و جهان ، از تولید کوپلر استاندارد استقبال کرده است. شرکت آرمان سازه پدیده با ایجاد واحد کنترل کیفی و بهره نخستین از متخصصان و کارشناسان و محبوب و اخذ استاندارد ملی ایران و روسیه و تاییدیه از نظام مهندسی ،  سعی بر آن دارد که محصولی با کیفیت بالا برای مهندسان ارائه دهد. با این حال ، همیشه چالش هایی پیش رو وجود دارند که با حل این چالش ها ، صنعت ساختان سازی پیشرفت بیشتری خواهد کرد.

 

مهندسان عمران و صنعت ساختمان ، می توانند در پروژه های خود از کوپلر های مختلف موجود بهره مند شوند.

کوپلر های استاندارد تولید شده در صنعت ساختمان سازی ، کوپلر استاندارد ، کوپلر آپست ، کوپلر انتهایی ، کوپلر تبدیل ، کوپلر پیچی و کوپلر با رزوه چپ و راست می باشند که هرکدام بسته به کارایی خود ، می توانند در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار بگیرند.

 

تا جایی که می دانیم ، از بین تمام کوپلر تولید شده ، کوپلر استاندارد که نام دیگر آن کوپلر با رزوه راستگرد می باشد ، متداول ترین و پرکاربرد ترین نوع کوپلر در صنعت ساختمان سازی می باشد و در اکثر سازه های بتنی در محل هایی که امکان چرخش میلگرد وجود دارد استفاده میشود ، ولی هر کدام از کوپلر ها بسته به کاربردشان ، می توانند سفارش داده شوند و جایگاه خوبی در بین مهندسان عمران و صنعت ساختمان سازی دارند.

 

مسئله ی استاندرد بودن یا نبودن کوپلرهای تولید شده در ایران ، ذهن هارا مشغول میکند.

 

در راستای کوپلر

های تولید شده در ایران ، ناگفته نماند که گروه صنعتی آرمان سازه پدیده با ایجاد واحد کنترل کیفی و آزمایشگاه کالیبراسیون مستقر در خط تولید خود، تمامی مراحل تولید را از مرحله خرید مواد اولیه تا مرحله پایانی کوپلرکنترل میکنند و در این راستا موفق به اخذ نشان استاندارد کوپلرگردیده اند.

 

رزوه کاری انتهای میلگرد

 

در مسیر توسعه و تلاش تولید کنندگان کوپلر برای بهتر کردن کیفیت کوپلرهای تولید شده ، رزوه کاری که در انتهای میلگرد انجام می شود ، به دو روش مستقیم وآپست انجام می گیرد که درهردو از این روش پرسه رزوه کاری نه به روش براده برداری بلکه به روش کار مکانیکی انجام میگیرد. درنتیجه ی انجام این کارها ، استحکام محل رزوه  درحد استحکام محل آرماتور در روش مستقیم به اندازه حداقل میلی متر اور سایزینگ در روش اپست تقویت میشود.

 

در ادامه ی کیفیت کوپلرهای تولید شده توسط آرمان سازه پدیده ، نوبت به مهم ترین سیاست های کاری تولید کنندگان می رسد که در راستای تضمین کیفیت محصولات می باشد که رزومه کاری بدون کوپلر و فروش کوپلر بدون رزوه کاری امکان پذیر می باشد و بایستی کوپلر تولیدی بر روزی زوه ایجاد شده توسط ماشین آلات تولید کنندگان کوپلر و اپراتور این شرکت ها صورت گرفته باشد.

 

کوپلر یا اورلپ؟!

 

قدمت اورلپ به زمانی باز می گردد که مهندسان و معماران با استفاده از آرماتورهای فولادی شروع به ساخت بنا ها و ساختمان ها کردند.اتصالات اورلپ به این معنا می باشد که دو آرماتور کنار یکدیگر به صورت موازی قرار گرفته و بست زده شوند. این روش با اینکه از نظر هزینه ای بسیار مقرون به صرفه می باشد ولی از نظر معایب و خطرات جایگاه اول را در بین سایر اتصالات دارد.در مقام تفاوت اورلپ و کوپلر ، در این روش بسیاری از مشکلات مربوط به بتن ریزی هموار شده و سازه از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار می شود. مهندسان درصد برتری کوپلر نصبت به اورلپ را بررسی کرده اند که نتیجه ی آن ، اتصال کوپلر 25 درصد بیشتر از اورلپ دارای استحکام می باشد.

 

 

 

 

هرچند تکنولوژی کوپلر تولید شده توسط آرمان سازه پدیده پیشرفت چشم گیری داشته است و توانسته است جایگزین اورلپ شود و به صنعت ساختمان سازی کمک زیادی کرده است ، با این حال هنوز هم در تلاش است تا کیفیت کاری خود را افزایش دهد تا صنعت رو به پیشرفت داشته باشد.